PERSBERICHT: Sociale start-up BookSpecials genomineerd voor PWC award

MatthieuNieuws2 Comments

BookSpecials, een jong bedrijf dat het reizen met rolstoel wil vergemakkelijken, is genomineerd voor de award van het PWC Social Impact Lab. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de beste start-ups met een maatschappelijk doel. Na een eerste selectie uit meer dan 100 startende ondernemingen kwam BookSpecials met nog vijf andere bedrijven in de finale. Morgen zal beslist worden wie met de prijzen aan de haal gaan.

Volgens Matthieu Kleppe, oprichter van BookSpecials, is het bereiken van de finale al een prijs. “De jury is buitengewoon kritisch en kijkt niet alleen of je bedrijf levensvatbaar is, maar vooral of je met je product iets voor de samenleving betekent. Sociaal ondernemen dus. Dat is ook precies wat ik wil. Ik wil het leuk, gemakkelijk en betaalbaar maken om met iemand in een rolstoel op reis te gaan.”

Kleppe’s idee kwam niet zomaar uit de lucht vallen. De enthousiaste ondernemer reisde afgelopen jaren de wereld rond en vroeg zich af hoe dat in rolstoel zou kunnen. Toen hij ontdekte dat bestaande internetsites als Booking.com en TripAdvisor daarvoor geen oplossing bieden, besloot hij BookSpecials op te zetten, een onderneming die zich volledig richt op het reizen met rolstoel. Daarbij worden kant-en-klare pakketjes verkocht die al zijn bezocht door een rolstoelgebruiker.

Voor de rolstoelgebruikers, hun familie en vrienden is BookSpecials een ideale oplossing. Het enorme uitzoekwerk vooraf houdt talloze reislustige rolstoelgebruikers nog steeds thuis. Daarnaast is het aanbod vaak weinig inspirerend. Maar ook op reis lopen rolstoelgebruikers tegen talloze drempels aan. Zo komen ze terecht in huisjes waar je niet kunt koken omdat het aanrecht voor hen “op ooghoogte” zit. Vreemden moeten vragen om je op het toilet te helpen. Of luchtvaartmaatschappijen die zorgeloos omgaan met je elektrische rolstoel.

BookSpecials hoopt met de uitreiking van de award meer aandacht te creëren voor het lot van de vele rolstoelgebruikers. “Het gaat ons uiteindelijk niet om de prijs, maar om elke rolstoelgebruiker een goede en zorgeloze vakantie te kunnen bieden. Dan is onze missie geslaagd.”

BookSpecials is te vinden op:
Website: www.bookspecials.nl
Facebook: www.facebook.com/bookspecials
Twitter: BookSpecials_NL

### EINDE PERSBERICHT

Over PWC Social Impact Lab

Het Social Impact Lab is een landelijke openbare challenge voor startende social enterprises in Nederland. Om het sociaal ondernemerschap in ons land te versterken, helpt PwC start-ups met een maatschappelijk doel met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact.

In 2015 hebben zich meer dan 100 social enterprises ingeschreven. Na een beoordelingsronde van de factsheets in april, gingen er 30 ondernemingen door naar de volgende ronde. Een ervaren beoordelingscommissie heeft de ingezonden businessplannen in detail beoordeeld en is tot een shortlist gekomen van zes businessplannen die doorgaan naar de finale op 5 juni 2015.

Rens de Jong, presentator van BNR nieuwsradio, is dagvoorzitter tijdens het evenement. Een vakjury onder leiding van Ad van Gils (lid raad van bestuur PwC) kiest uiteindelijk de drie winnaars. Ook ervaringsdeskundige Eva Gouwens van Tony’s Chocolonely is jurylid.
Lees meer op: www.pwc.nl/nl/social-impact-lab/index.jhtml

Over BookSpecials

BookSpecials wil inspireren en verleiden om met een rolstoel op stap te gaan. BookSpecials verzamelt reiservaringen van rolstoelgebruikers. Deze worden verpakt in kant-en-klare pakketjes die verkocht worden aan andere rolstoelgebruikers, hun familie en vrienden.
BookSpecials heeft de ambitie om wereldwijd marktleider te worden op de reismarkt voor rolstoelgebruikers. Hierbij wil BookSpecials aan te tonen dat rolstoelgebruikers, hun familie en vrienden een commercieel aantrekkelijke doelgroep zijn zodat HoReCa en reisorganisaties ook op deze doelgroep gaan inspelen.
BookSpecials is gestart per 1 april 2015.

BookSpecials
Johan Huizingalaan 763a
1066 VH Amsterdam
www.bookspecials.nl

Over Matthieu Kleppe

Na zijn studie International Business Administration aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, begon Matthieu zijn carrière bij NPM Capital. Hier investeerde hij onder andere in Bol.com en Independer.nl. Vervolgens werkte hij 3 jaar bij The Boston Consulting Group. Na een jaar (op vrijwillige basis) advies te hebben gegeven aan medische projecten in Mexico, Indonesië en India, besloot hij zich te richten op sociaal ondernemerschap.

Deel via